Mnohé výrobní linky VW nyní budou zet prázdnotou, nedostatek komponentů firmu zasáhl natolik, že jen ve Wolfsburgu prodloužila dovolenou desítkám tisíc zaměstnanců. Uvádí se to v článku listu Wolfsburger Nachrichten (viz ZDE).
Desítky tisíc lidí zůstanou doma
Podle Wolfsburger Nachrichten automobilka oznámila velké části z asi 60 tisíc lidí, které zaměstnává ve svém domovském městě, že se po dovolené nemusí vracet do práce. Má jít o desítky tisíc lidí, kteří zůstanou doma nejméně po několik dalších týdnů – z klasického třísměnného provozu přechází výroba na jednosměnný, na výrobu většího množství aut prostě nejsou díly. Zatímco loni trápil automobilky koronavirus sám, letos jsou to spíše jeho nepřímé dopady. Náhlé výkyvy nabídky a poptávky i obtížnost odhadnout budoucí vývoj obou veličin narušily dodavatelsko-odběratelské řetězce natolik, že některých komponentů je zoufale málo.
Problémy mají i jiné automobilky
Problémy mají také jiné automobilky. Ford vyrábí také stále více nehotových aut na sklad, Porsche do svých vozů montuje horší čipy s tím, že je vymění později a VW prodává i auta téměř bez veškeré výbavy. Takto se ale situace dala řešit, když to ještě nějak šlo, když chybělo „něco”. Teď už se zdá, že komponentů chybí tolik, že je snazší výrobu prostě vypnout. Toyoty přistoupila k masivním omezením produkce a je smířena s tím, že vyrobí až o dva miliony aut méně, než doufala – jen v září jich z výrobních linek nesjede 360 tisíc. Ze zmíněného je ale jasné, že Japonci v tom nejsou sami a další omezení čekají i jiné automobilky.
Zpracoval Rudolf Hruboň