Ilustrační foto: Škoda Auto

Ilustrační foto: Škoda Auto

Domácí

ŠKODA OCTAVIA už není nejprodávanější auto na domácím trhu

Škoda Auto musí polykat v poslední době jednu hořkou pilulku za druhou. Po ohromném propadu prodejů v Číně (viz ZDE) a ztrátě běloruského trhu (viz ZDE) se propadají její prodeje i na mateřském domácím trhu. První obětí je dosud nejprodávanější model Octavia. Uvádí se to v článku na odborném serveru Autoforum (viz ZDE).

Celkově trh stagnuje

Situace na automobilovém trhu je složitá. Současně na něj působí hned několik tlaků – po loňských šocích přetrvává nedostatek některých komponentů, současně EU mohutně tlačí na investice do nerentabilních produktů a dochází k umělému zvyšování cen, do čehož se míchá pokračující nejistota z budoucnosti přinejmenším u části klientely. Po měsících alespoň meziročního růstu tak prodeje nových aut na většině trhů stagnují či klesají a je skutečně otázkou, čím to v prvé řadě je. Automobilky obvykle vše svádějí na nedostatek komponentů, tak jednoduché to ale nebude. I zbylé zmíněné faktory hrají roli – nesmíme zapomínat na to, že regulace přivály do nabídek i v Česku záplavu elektrických aut, která prakticky nikdo nekupuje (pouhých 178 aut v srpnu). Ty ale z povinnosti stojí v showroomech, „vyžírají” reklamní rozpočty atp. Také nelze ignorovat, že nová auta jsou vzhledem k nedávné minulosti vesměs extrémně drahá a lidé na ně buď nemají, nebo do nich investovat nechtějí.

Škoda Auto ale ztrácí

Největší pokles na trhu je (ne)překvapivě spojen se Škodou, která meziročně přišla o skoro 17 procent zákazníků a 961 prodaných aut a navazuje tak na její červencovou mizérii. Pozoruhodné je, že půdu pod nohama ztrácí hlavně Octavie. Ta v červenci nebyla jedničkou na trhu, když ji překonala Fabie, teď už není ani dvojkou, když ji překonal také Kamiq. A s pouhými 754 prodeji se musí třást i o pozici na stupních vítězů, neboť ji dotahuje i Hyundai i30 (729 aut). Znovu můžeme jen spekulovat, co je hlavním důvodem, podle nás jsou to ale v případě Škody ceny kombinované s omezující se nabídkou, které se neschází s atmosférou na trhu. Naznačuje to i fakt, že levné škodovky se dál prodávají slušně (Fabia meziročně +9 %, Kamiq +44 %), většina dražších ale míří mohutně dolů. Jedním z smutných králů je tu právě Octavia, která přišla o 42,5 % zákazníků, lépe na tom ale není ani Kodiaq (-31,7 %) či Superb (-47,7 %).

Zpracoval Rudolf Hruboň