Nové ruské dopravní letadlo MC-21-300; Foto: Irkut Corporation

Nové ruské dopravní letadlo MC-21-300; Foto: Irkut Corporation

Zahraniční

SANKCÍM NAVZDORY: Rusové dostali do vzduchu své převratné letadlo

Navzdory sankcím Západu se podařilo Rusku dovést projekt nového dopravního letounu s rozsáhlým použitím kompozitních materiálů MC-21-300 do fáze úspěšného zkušebního letu. Upozornil na to web Autoforum (viz ZDE).

Se sankcemi si poradili

V roce 2014 anektovalo Rusko ukrajinský poloostrov Krym. Na to Evropská unie odpověděla ekonomickými sankcemi, stejně jako třeba Spojené státy. Mnohé restrikce Rusku ekonomicky ublížily, odveta – třeba v podobě zákazu dovozu potravin ze západu – ale poškodila i zahraniční firmy. Rusové si navíc dokázali najít mnohé skryté cestičky, kterými omezení daná sankcemi obešli. A jak se navíc nově ukázalo, zemi mohou dokonce pomoci k mezinárodním prvenstvím. Před pěti lety letecká společnost Irkut Corporation začala pracovat na vývoji nového letounu MC-21-300 pro 163 až 211 cestujících. Jeho výjimečností je rozsáhlé použití kompozitních materiálů, z nichž jsou vyrobená i celá křídla. Práce na nich měly původně odvést zahraniční firmy, stejně jako měly být dováženy i materiály potřebné na výrobu.

Úspěšný zkušební let

Tyto plány nicméně byly překaženy zmíněnými sankcemi. Ruské ministerstvo průmyslu a obchodu proto vyčlenilo částku 4,4 miliardy rublů (cca 1,33 mld. Kč) a zadalo práci Rosatomu. Do vývoje se mimo to zapojila ještě Moskevská státní univerzita, přičemž daný trojlístek zahrnující i zmiňovanou firmu Irkut pár týdnů před Vánoci dosáhl úspěchu. Nový pokročilý prototyp letounu totiž vzlétl k testovacímu letu. Šlo tak o jednu z finálních teček, neboť inovativní křídla již prošla zátěžovými testy i zkušebními lety jak v roce 2017, tak v roce 2018 a 2019. Nyní tak již nic nebrání dodávkám, s nimiž se počítá od roku 2022. Společnost Irkut má aktuálně rozestavěných šest exemplářů letounu MC-21-300, z nichž dva již mají křídla zcela hotová.

Sankce vyústily v pokrok

Rusové díky kompozitům, jež tvoří 40 procent konstrukce letadla, světově rekordní část u tak velkého letounu, dosáhli velmi nízké hmotnosti, načež bylo možné zvětšit průměr trupu a prodloužit kabinu. Cestující tak budou moci počítat s větším komfortem. Kromě toho došlo v důsledku použití lokálních komponentů ke snížení nákladů. Sankce zde zafungovaly jako tlak, který vyústil v pokrok. Nejde přitom pouze o snížení výrobních nákladů, zlepšená aerodynamika křídel má vést také k nižší spotřebě. I proto společnost Irkut pracuje na novém motoru PD-14, který by měl umožnit výrazně delší dolet. Sankce Bruselu tak sice Rusům znepříjemnily život a celý projekt zbrzdily, výsledkem ale nakonec je, že MC-21-300 je prvním ruským letadlem s kompozitními křídly a jediným srovnatelně velkým letadlem s tak rozsáhlým použitím kompozitů.

Redakčně upravil Rudolf Hruboň