Nové dodávky ruské značky Sollers; Foto: Sollers

Nové dodávky ruské značky Sollers; Foto: Sollers

Ekonomika

RUSKÝ AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL se rychle adaptuje na západní sankce

Ruský automobilový průmysl byl zasažen sankcemi zavedenými Západem po začátku speciální vojenské operace na Ukrajině. Mnohé zahraniční automobilky se ze země stáhly a tak museli ruští výrobci začít hledat alternativy pokračování výroby.

Dodávky Sollers

Například ruská automobilová skupina Sollers zahájila výrobu lehkých užitkových nákladních vozidel (LUV) pod vlastní stejnojmennou značkou v závodech bývalého společného podniku s americkým automobilovým koncernem Ford v tatarstánské Jelabuze, informoval zpravodaj ruské agentury Interfax (viz ZDE). Dodávky jsou vyráběny ve spolupráci s čínskou automobilkou JAC. Podle tiskové služby Ministerstva průmyslu a obchodu Ruské federace jsou nové modely určeny především pro firemní klientelu a budou zařazeny do státního programu zvýhodněného leasingu.

Nové Moskviče

V bývalém výrobním závodě Renaultu v Moskvě se zase začaly vyrábět nové modely této značky vycházející také z automobilů čínské značky JAC. Oznámil to výrobce nákladních automobilů Kamaz, který je technologickým partnerem závodu. Z celkem pěti modelů mají být čtyři SUV a jeden sedan, přičemž se počítá s produkcí jak spalovacích aut, tak elektromobilů. Letos chce automobilka vyrobit 600 vozů a cílem je zvýšit výrobu v závodě na 100 000 aut ročně.

Nový model Moskvič 3; Foto: Repro Reuters

Rychlá adaptace na sankce

Západní sankce uvalené na Moskvu po invazi ruských vojsk na Ukrajinu zkomplikovaly zemi přístup k součástkám vyrobeným v zahraničí. Řada zahraničních výrobců aut pak z Ruska odešla. Ruským výrobcům se ale rychle daří postupně se adaptovat na nově vzniklou situaci a obnovovat výrobu. Zvyšuje se podíl v Rusku vyráběných dílů. Např. automobilka Kamaz a vláda vytvořily nové dodavatelské řetěze, ale podrobnosti nezveřejnily.

Zpracoval Rudolf Hruboň