Ruský automobilový průmysl byl zasažen sankcemi zavedenými Západem po začátku speciální vojenské operace na Ukrajině. Mnohé zahraniční automobilky se ze země stáhly a tak museli ruští výrobci začít hledat alternativy pokračování výroby.
Dodávky Sollers
Například ruská automobilová skupina Sollers zahájila výrobu lehkých užitkových nákladních vozidel (LUV) pod vlastní stejnojmennou značkou v závodech bývalého společného podniku s americkým automobilovým koncernem Ford v tatarstánské Jelabuze, informoval zpravodaj ruské agentury Interfax (viz ZDE). Dodávky jsou vyráběny ve spolupráci s čínskou automobilkou JAC. Podle tiskové služby Ministerstva průmyslu a obchodu Ruské federace jsou nové modely určeny především pro firemní klientelu a budou zařazeny do státního programu zvýhodněného leasingu.
Nové Moskviče
V bývalém výrobním závodě Renaultu v Moskvě se zase začaly vyrábět nové modely této značky vycházející také z automobilů čínské značky JAC. Oznámil to výrobce nákladních automobilů Kamaz, který je technologickým partnerem závodu. Z celkem pěti modelů mají být čtyři SUV a jeden sedan, přičemž se počítá s produkcí jak spalovacích aut, tak elektromobilů. Letos chce automobilka vyrobit 600 vozů a cílem je zvýšit výrobu v závodě na 100 000 aut ročně.

Nový model Moskvič 3; Foto: Repro Reuters
Rychlá adaptace na sankce
Západní sankce uvalené na Moskvu po invazi ruských vojsk na Ukrajinu zkomplikovaly zemi přístup k součástkám vyrobeným v zahraničí. Řada zahraničních výrobců aut pak z Ruska odešla. Ruským výrobcům se ale rychle daří postupně se adaptovat na nově vzniklou situaci a obnovovat výrobu. Zvyšuje se podíl v Rusku vyráběných dílů. Např. automobilka Kamaz a vláda vytvořily nové dodavatelské řetěze, ale podrobnosti nezveřejnily.
Zpracoval Rudolf Hruboň