Praga V3S (vojenský třítunový speciální, hovorově vétřieska nebo vejtra) je třínápravový terénní nákladní automobil s pohonem všech kol (znak náprav 6×6).
Vznik vozu
Vůz vznikl dle zadání a požadavků Československé armády na standardní střední terénní nákladní automobil. Vyznačuje se žebřinovým rámem, tuhými portálovými nápravami a vzduchem chlazeným motorem konstrukce Tatra. Praga V3S byl nejdéle vyráběným československým nákladním automobilem a jedním z nejpočetnějších. První prototyp byl zhotoven roku 1952, v roce 1953 začala sériová výroba, která s přestávkami trvala až do roku 1990.
Výroba
Finální produkce probíhala nejprve ve vysočanském podniku Praga, následně se přesunula do letňanské Avie, dále do opravárenského závodu ve Vinoři a ke konci výroby do Bratislavských automobilových závodů. Během 80. let vstoupily do výroby modernizované verze M1 a M2. Celková produkce se odhaduje na přibližně 130 000 vozů.
Hlavně pro vojáky
Praga V3S tvořila základ vozového parku poválečné Československé a následně české armády i slovenské armády, kde sloužila v desítkách modifikací, teprve v 1. desetiletí 21. století začala být nahrazována Tatrou 810. Velké množství vozů Praga V3S sloužilo a dosud slouží v civilní sféře. Z typu V3S byla odvozena civilní modifikace Praga S5T, lišící se především dvounápravovým podvozkem s jedinou poháněnou nápravou. Vozy Praga V3S byly také exportovány, především do bývalých tzv. socialistických států.
Zdroj: Wikipedia.org
Rudolf Hruboň