Pražští zastupitelé ve čtvrtek projednávali dopravní situaci v metropoli, kterou v současnosti tíží četné uzavírky. Opozice se zostra pustila do náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) a požadovala zřízení koordinátora, který by situaci řídil. Uvedl to server Novinky (viz ZDE).
Pražská koalice znemožnila projednání
Zařazení bodu však koaliční většina Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil pro Prahu neumožnila. „Můžeme maskovat všechno ostatní. Ale ne to, že trčíme hodiny v zácpě místo toho, abychom se mohli dopravit na místa, kam chceme cestovat, v řádu minut. Mám pocit, že jste tři roky téměř nic v dopravě nedělali. A horečně se připravovaly cyklostezky,“ řekl zastupitel ODS Ondřej Martan. Martan nynější četnost rekonstrukcí připisuje komunálním volbám, které mají proběhnout na podzim 2022. „Máme za sebou celé tři roky a vy se je teď snažíte dohnat během jednoho a půl roku, protože jste zjistili, že rok před volbami po vás opravdu moc nezůstává. Není proto divu, že začal chaos,“ tepal Martan pražské vedení.
ODS chtěla koordinátora
Z toho důvodu chtěla ODS prosadit, aby byl zřízen koordinátor, který by měl za úkol sladit termíny dopravních staveb a uzavírek, tak aby minimalizoval dopady prací na řidiče. Mezi podporovateli zařazení bodu o stavu dopravy v Praze byl dále vedle zástupců ANO i člen koalice Jiří Pospíšil (TOP 09). „Doprava v Praze se stala celostátním tématem,“ podotkl. Scheinherr ale zřízení koordinátora odmítl a uvedl, že odpovědnost za městské investice v dopravě má on sám. Slov Scheinherra se však obratem chytili občanští demokraté. „Chci ocenit, že za dopravní kolaps a za to, jak se stavby koordinují, nesete politickou zodpovědnost, což je z vaší strany fér,“ reagoval šéf pražských zastupitelů ODS Zdeněk Zajíček. Následný pokus o zařazení bodu neprošel.
Akce nespokojených řidičů
Kritika se následně volně přenesla také do interpelací občanů. Mezi nimi vystoupil i předseda spolku „Jedeme autem“ Mojmír Mikuláš, jenž organizoval v dopoledních hodinách před magistrátem protestní happening. Scheiherrovi vyčetl, že kvůli vlastnímu ideovému zaměření, které je podle něj silně vyhrocené proti individuální automobilové dopravě, vytváří cyklopruhy právě na úkor vozidel. „Snažíme se udělat občanský tlak, protože opozice to nezvládá,“ prohlásil Mikuláš. Cílem je podle něj otrávit motoristům život natolik, aby je z vozidel vyhnali. Sloužit by k tomu mělo i zvažované zdražování modrých zón v Praze. „Jsem přesvědčený, že lidé nepoužívají auta v Praze, aby jeli na výlet do těch zácp. Je to pro ně nutnost. V drtivé většině jde o přesun do a ze zaměstnání či na nákupy,“ dodal Mikuláš.
Zpracoval Rudolf Hruboň