Pražský dopravní podnik (DPP) má postavit lanovou dráhu z Podbaby do Bohnic. Ve čtvrtek mu to zadali zastupitelé. Podle odhadů má vyjít na 1,5 miliardy korun a mohla by být v provozu v roce 2025. Uvádí to ve svém článku server iROZHLAS (viz ZDE).
Spojení do Bohnic
Lanovka má mít prý za úkol zajistit přímé propojení mezi Prahou 8 a Prahou 6 do doby, než vznikne plánovaná tramvajová trať. Kromě stanice v Podbabě a Bohnicích bude další také u zoologické zahrady v Troji. I když jsou Bohnice vzdušnou čarou od Prahy 6 nedaleko, neexistuje mezi nimi přímé spojení veřejnou dopravou. Taková situace však existuje mezi mnohými jinými částmi města. Většina lidí podle schváleného materiálu jezdí metrem přes centrum, což je podle vedení města prý nepohodlné a zatěžuje to dopravní systém. Dlouhodobě se proto plánuje propojení obou městských částí tramvajovou tratí, která má ale vzniknout později.
Plánovaná životnost jen 30 let
Mimo finanční náročnosti vzbuzuje pochyby i plánovaná životnost lanovky, která je pouze 30 let. Na stavbu lanovky má DPP vypsat veřejnou zakázku. S plánem stavby lanovky přišlo už minulé vedení magistrátu. Tehdejší radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) navrhoval také projekt lanovky od Vltavy na Letnou, z toho však sešlo. V předchozích volebních obdobích se hovořilo mimo jiné o lanovce ze Smíchova na Pankrác, přes Prokopské údolí nebo z Holešovic do Troje. V současné době v Praze funguje pouze pozemní lanovka na Petřín a další je v ZOO v Troji.
Vzpomínky na Blanku
V souvislosti s plánem na stavbu nové lanovky panují obavy z nového “tunelu” na pražské finance. V neblahé paměti je stavba tunelu Blanka, která se jednak několikanásobně prodražila a prodloužil se taky plánovaný termín jejího dokončení. Objevují se taky náznaky toho, že pražští radní podlehli při rozhodování o stavbě lanovky lobbingu velkých stavebních firem, které nemají po skončení stavby tunelu Blanka od Prahy zadány žádné významné stavby. Zvláště, když tento týden Úřad pro hospodářskou soutěž zakázal DPP uzavřít smlouvu s vítězem tendru na stavbu metra linky D.
Rudolf Hruboň