Obrněný transportér pro britskou armádu Ajax; Foto: Andrew Linnett / Wikimedia Commons

Obrněný transportér pro britskou armádu Ajax; Foto: Andrew Linnett / Wikimedia Commons

Zahraniční

NOVÉ BRITSKÉ OBRNĚNCE mohou jezdit jen třicítkou

Nové obrněné transportéry Ajax, které by měly tvořit základ britských pozemních sil, mají významné konstrukční nedostatky. Jejich hlavními problémy jsou velké vibrace a hluk, kvůli němuž je omezen pobyt posádky ve vozidle na necelé dvě hodiny. Upozornil na to server Novinky (viz ZDE).

V boji nepoužitelné

Nejprve byly testy transportérů přerušeny loni v listopadu na dobu čtyř měsíců. V březnu je britská armáda obnovila, podle bulvárního deníku The Sun však se značnými omezeními na pobyt posádky ve vozidle. „Problém s hlukem byl takový, že nepomáhala ani sluchátka eliminující hluk,“ řekl listu vojenský expert Francis Tusa. Rychlost obrněnců proto nyní nesmí překročit 30 km/h, což není ani polovina maximální povolené výše, kterou zamýšleli konstruktéři. Podle uniklé tajné zprávy navíc Ajaxy nemohou překonat překážku vyšší než 20 centimetrů, což je u pásového transportéru závažný problém. Důvodem je nárůst hmotnosti z původních devatenácti na 40 tun.

Vyhozené miliardy

Někteří armádní experti dávají najevo pochybnosti, zda se Ajaxy vůbec někdy zařadí do britských pozemních sil. Armáda přitom slíbila za 589 vozidel, která mají sehrát klíčovou roli při její modernizaci, zaplatit 3,5 miliardy liber (103 miliardy korun). Během testování však cena vozidel stoupla na 5,5 miliardy liber (162 miliardy korun). Na jaře proto poslanci z výboru pro obranu zveřejnili zprávu o stavu programu. Stojí v ní, že vláda utratila stamiliony liber, aniž by byly k vidění nějaké výsledky. Vyšetřování výboru navíc zjistilo, že úspěšné splnění programu v daném čase, kvalitě a za daných nákladů je nesplnitelné.

Neschopný dodavatel

Problémy vznikly i v tom, že původně měly být první Ajaxy dodány armádě už v roce 2017 a dodavatel, americká firma General Dynamics, se tak opozdil o dva roky. Dodáno navíc bylo dosud jen čtrnáct vozidel. Zdá se tedy být nesplnitelné splnit plán uvést všechny vozy do armádního provozu už za dva roky, jak zněl původní plán. Ajax vzniká na platformě ASCOD, kterou využívá španělská a rakouská armáda. Tuto platformu využívá firma General Dynamics i pro vozidla, která nabízí Armádě České republiky do tendru na nové pásové obrněné transportéry.

Zpracoval Rudolf Hruboň