Český trh s novými vozy se letos proti loňskému roku snížil zhruba o dvacet procent, ale většina lidí, kteří si nové auto chtěli koupit, plány zatím nezměnila. Problém je, že tři čtvrtiny chtějí vůz do půl milionu, a takových je na trhu čím dál méně, upozorňuje server iDNES.cz (viz ZDE).
Poptávka se rozchází s nabídkou
Poptávka zákazníků se však poněkud rozchází s nabídkou na trhu. Podle průzkumu společnosti EY se totiž Češi nejčastěji při nákupu nového i ojetého vozu rozhodují podle ceny. „Téměř tři čtvrtiny českých zákazníků si nová auta vybírají podle ceny, přičemž lidé, u kterých primárně rozhoduje při nákupu cena, chtějí automobil do pěti set tisíc korun,“ komentuje výsledky průzkumu Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor v regionu střední Evropy a Asie společnosti EY. Nových vozů s cenovkou do pěti set tisíc však bude do budoucna stále méně.
Lidé budou muset kupovat auta na splátky
„Do budoucna bude nákup nového auta nad finanční možnosti podstatné části českých domácností. Při financování leasingem pak musí řidiči počítat mimo zaplacení akontace i průměrně s dvojnásobnou dobou splácení, aby výše jejich měsíční splátky nepřevyšovala částku, za kterou si mohou nový vůz dlouhodobě pronajmout. Splátka leasingu navíc neobsahuje pojištění nebo náklady na servis, takže provoz nového auta, kterému klesá zůstatková hodnota, bude dosahovat desítek tisíc korun ročně,“ vypočítává Jiří Solucev, ředitel divize Retail ze společnosti Arval.
Elektromobily jsou cenově zcela nedostupné
Elektromobily se do této cenové hladiny nedostanou vůbec, auta nižší střední třídy se pod půl milionu dají koupit jen v nejzákladnější výbavě. Když nepočítáme speciální akce, tak třeba Škoda Octavia začíná na 493 900 Kč, Renault Mégane na 470 00 Kč, Volkswagen Golf na 508 900 Kč. A cena nových vozů i nadále spíš poroste, především kvůli zpřísňujícím se pravidlům Evropské unie, jak pro emise skleníkových plynů, tak i kvůli povinným bezpečnostním prvkům.
Zpracoval Rudolf Hruboň