Letoun Boeing 737 MAX 8 norských aerolinií Norwegian Air musel 14. prosince při letu z Dubaje do Osla nouzově přistát na letišti v Shirazu v Íránu z důvodu problémů s motorem.
INCIDENT: Norwegian #DY1933 Dubai to Oslo (Boeing 737 MAX 8 LN-BKE) diverted to Shiraz. Iran at 1210IRST (0840UTC) today with one engine shut down. The aircraft is 6 weeks old.
737-800 LN-DYG is currently inbound to collect the 186 pax.
Pic taken at Shiraz, via @Aerospacetalk pic.twitter.com/uQkq896ShZ
— Airport Webcams (@AirportWebcams) December 14, 2018
Problémy se zprovozněním letadla
“Letadlo přistálo normálně a bylo odtaženo k terminálu, aby cestující mohli vystoupit,” řekl zástupce letecké společnosti Anders Lindström. Podle něj byli všichni cestující ubytováni v hotelu, který se nachází v blízkosti letiště. Následující den pokračovali do Osla náhradním letadlem. Avšak pro samotnou leteckou společnost problémy neskončily. Podle francouzských novin Le Figaro (viz ZDE) nemohou inženýři letecké společnosti, kteří dorazili na opravu letadla, z důvodu nedostatku náhradních dílů Boeing opravit.
Kvůli sankcím není možno dodat náhradní díly
Z důvodu sankcí, které obnovil vůči Íránu americký prezident Trump, není možno dodat do Íránu potřebné náhradní díly na opravu letadla. Zatím není jasné, zda jsou pro opravu nutné samostatné náhradní díly nebo bude nutná úplná výměna motoru. Odlet letadla se tedy zatím odkládá na dobu neurčitou. Norský přepravce odmítl tyto informace komentovat. “Mohu jen říci, že pracujeme na několika možnostech, aby letoun mohl odletět,” uvedl mluvčí Norwegian Air Andreas Hjørnholm agentuře AFP. Letoun je zcela nový – v době incidentu byl v provozu jen šest týdnů, neboť norská letecká společnost ho obdržela 29. října.
Letoun s pošramocenou pověstí
MAX 8 je nejprodávanějším letadlem v historii společnosti Boeing. Počet objednávek pro tyto letadla již celosvětově přesáhl 4500 kusů. Reputace letadla byla ale otřesena nedávnou katastrofou, při které se Boeing-737 MAX 8 indonéské letecké společnosti Lion Air zřítil do moře u západního pobřeží ostrova Jáva krátce po odletu z Jakarty. Při katastrofě zahynulo všech 189 lidí na palubě (181 cestujících a 8 členů posádky).
Záznamy z černých skříněk ukázaly, že během osudného letu posádka více než dvakrát zabránila snižování předku letadla, což bylo způsobeno automatickým systémem instalovaným na tomto novém typu letadla. Tento systém automaticky snižuje předek letadla dolů, pokud se domnívá, že je letadlo nakloněno předkem příliš nahoru a tím zabraňuje pádu letadla z důvodu prudkého poklesu vztlaku. Podle odborníků tento systém obdržel nesprávná data ze snímačů a pokusil se zabránit nebezpečné situaci, která ve skutečnosti nenastala. Teprve poté, co došlo ke katastrofě, poslal výrobce leteckým společnostem vysvětlující informace k fungování systému.
Rudolf Hruboň