Boeing už v roce 2017 zjistil, že v kabině letounu 737 MAX-8 nefunguje výstražný signál, který upozorňuje na odlišné údaje ze dvou snímačů úhlu náběhu (AOA). Tento problém však nehodlal opravit dříve než v roce 2020. Plyne to z pátečního sdělení představitelů Kongresu, uvedl list The Seattle Times (viz ZDE).
Liknavý přístup
Boeing věděl o problému už před dvěma lety, ale neřešil ho a dodával stroje poslední čtvrté generace MAX bez toho, aby výstražné světlo fungovalo. Americký úřad pro letectví (FAA) informoval o závadě až poté, co se v loni v říjnu zřítil první Boeing 737 MAX-8 v Indonésii. Ani poté však Boeing nemínil problém rychle řešit. Představitelé kongresového výboru pro dopravu, kteří vyšetřují dvě smrtelné havárie poslední verze 737 MAX, uvedli, že dostali informaci, že Boeing plánoval úpravu až na rok 2020. Funkční výstražné světlo by přitom podle expertů mohlo zabránit přinejmenším březnové havárii Boeingu 737 MAX-8 Ethiopian Airlines.
Funkce varovného signálu
Varovné světlo, které je standardem ve verzi MAX a je o něm zmínka i v manuálu pro piloty, se má rozsvítit v případě, že každý ze dvou senzorů úhlu náběhu AOA poskytuje různé údaje. V době obou havárií tato výstraha nefungovala. Varování bylo jen u strojů dovybavených speciálním indikátorem navíc, což nebyl případ letadel společností Lion Air a Ethiopian Airlines. Boeing ještě před měsícem uváděl v prohlášení, že se „o varování jako o bezpečnostním opatření neuvažovalo a že nebylo nutné pro bezpečný provoz letadla“. Ředitel Boeingu Dennis Muilenburg byl ale po následné kritice už nucen přiznat, že firma udělala fatální chybu.
Rudolf Hruboň