Bílý dům ve Washingtonu, D.C.; Foto: Wikimedia Commons

Bílý dům ve Washingtonu, D.C.; Foto: Wikimedia Commons

Ekonomika

LIDOVKY.CZ: USA začnou vyšetřovat Česko kvůli digitální dani

Američané zahájí v nejbližší době vyšetřování kvůli českému záměru zavést digitální daň, která se má dotknout velkých internetových firem z USA, které může skončit až zavedením cla na české zboží. O záměru už mají informace na ministerstvu průmyslu a obchodu. Uvádí se to v článku na serveru Lidovky (viz ZDE).

Až 5 miliard do státní poklady

Česká vláda počítala s tím, že chystaná daň pro internetové obry, jako je Google či Facebook, přinese zemi až 5 miliard korun ročně. Jenže narazila na odpor jejich domovské země, který nezůstane u slov. USA kvůli takzvané digitální dani v nejbližší době zahájí proti České republice vyšetřování. Kromě Česka se má vyšetřování dotknout také dalších zemí, které tuto údajně diskriminační daň zavedly nebo se na to chystají. Konkrétně Velké Británie, Itálie, Rakouska, Španělska a Turecka. Hrozba je jasná: vyšetřování může skončit zavedením cla na dovážené zboží z dané země.

Výhružný dopis velvyslance USA

Americký velvyslanec v Česku Stephen King učinil už v únoru bezprecedentní krok, když zaslal členům rozpočtového výboru české Poslanecké sněmovny dopis, ve kterém označil zvažovanou digitální daň za diskriminační (viz ZDE). V dokumentu vyhrožoval americkou odvetou. Velvyslanec nebyl první, kdo naší republiku z americké strany zastrašoval. Učinil to před časem i přímo prezident Donald Trump, který naší zemi pohrozil obchodní válkou (viz ZDE). Naše diplomacie ani představitelé státu se proti tomu nikdy neohradili. Naopak, ministr zahraničí Tomáš Petříček pro americké výhrůžky servilně vyjádřil dokonce “pochopení” (viz ZDE).

Daň se týká velkých společností

Takzvaná digitální daň má narovnat skutečnost, že internetové společnosti vydělávají v daných zemích na prodeji svých služeb, především prostřednictvím příjmů z reklam. Daně však odvádí v domovských státech. Proto třeba česká vláda navrhla, aby sociální sítě, vyhledávače nebo internetové obchody, jako je například Amazon, odváděly sedm procent z reklamních tržeb v naší zemi. Zdanění by se týkalo pouze gigantů, kteří celosvětově utrží alespoň 19 miliard korun ročně. V Česku pak musí mít obrat minimálně 100 milionů. Týkala by se tak společností jako Facebook nebo Google.

Rudolf Hruboň