Oproti svému také legendárnímu předchůdci, Tatře 111, představoval nový typ Tatra 138 výrazný kvalitativní skok vpřed. Z Tatry 138 přímo vycházela Tatra 148, což byla velká modernizace stotřicetosmičky. Upozorňuje na to článek na serveru iDNES.cz (viz ZDE).
Vznik a výroba
Na podzim 1956 zazářily na II. výstavě československého strojírenství v Brně první prototypy dvounápravové sedmitunky Tatra 137 a třínápravové dvanáctitunky Tatra 138. Sériová výroba Tatry 138 se začala pomalu rozjíždět v roce 1959. Šlo po všech stránkách o kvalitativně zcela jiný automobil, zachovávající samozřejmě osvědčenou tatrováckou koncepci podvozku s nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami. Sériová výroba Tatry 138 běžela v letech 1959 až 1972 v celkovém počtu 48 222 vozů. Z Tatry 138 přímo vycházela Tatra 148, kterou můžeme klasifikovat jako velkou modernizaci stotřicetosmičky. Tatra 148 byla v letech 1969 až 1982 vyrobena v úctyhodném počtu 113 654 exemplářů.

Tatra 111, předchůdkyně typu 138; Foto: Harold / Wikimedia Commons
Zcela jiný automobil
Nová Tatra 138 se od staré Tatry 111 na první pohled výrazně lišila exteriérem. Mnohem důležitější pokrok se však odehrál uvnitř. Při navrhování Tatry 138 bylo věnováno značné úsilí zvýšení pracovního komfortu budoucích řidičů. Budka sedí pružně na silentblocích. Samostatné sedadlo řidiče lze posouvat vpřed/vzad a nahoru/dolu. Všechny sedací a opěrné prvky osádky jsou řešeny anatomicky přívětivě. Kabina je vytápěna nezávislým naftovým topením a automobil dostal hydraulický posilovač řízení, tlakovzdušný posilovač spojky a elektropneumatické řazení. Pečlivě je řešeno provedení volantu, pedálů a ostatních ovládacích prvků. Účelně navržená přístrojová deska má všechny prvky přehledně umístěné. Navíc velké panoramatické čelní sklo bez masivního středního sloupku poskytuje v porovnání s Tatrou 111 bezkonkurenční výhled.
Vývoz do celého světa
Tatra 138 se stala i významným exportním artiklem, celkem se vyvážela do 40 zemí celého světa. Našla si kupce i v rozvinutých zemích západní Evropy. Významným působištěm byly nekonečné sibiřské pláně, kdy tamní těžký terén a v zimě kruté mrazy zvládala Tatra 138 díky své koncepci podvozku a vzduchem chlazenému motoru bravurně, ostatně jako předtím Tatra 111 a stejně tak i následující Tatra 148.
Rudolf Hruboň