Letoun Boeing 777 Malaysia Airlines; Foto: Flickr / Wikimedia Commons

Letoun Boeing 777 Malaysia Airlines; Foto: Flickr / Wikimedia Commons

Historie

HISTORIE: Přizná si Ukrajina svůj podíl na sestřelení malajsijského letadla?

Před 8 lety došlo k sestřelení malajsijského letadla na východní Ukrajině. Let Malaysia Airlines 17 (MH17) byl pravidelný let společnosti Malaysia Airlines z amsterdamského mezinárodního letiště Schiphol s cílem plánovaného doletu na mezinárodní letiště Kuala Lumpur, který byl realizován dopravním letadlem Boeing 777. Toto letadlo bylo 17. července 2014 zasaženo zatím blíže nezjištěnou raketou a poté se zřítilo poblíž vesničky Hrabove severně od města Torez v Doněcké oblasti na Ukrajině. Zahynulo všech 298 lidí na palubě letadla.

Válečná zóna

Ohlédněme nyní od vyšetřování toho, o jakou střelu se jednalo a kdo ji odpálil, resp. z jakého území byla vypuštěna. Významnou okolností, která k této tragédii přispěla, bylo to, že letadlo bylo sestřeleno nad územím, kde již několik měsíců probíhala válka a v rámci níž byla již jiná (vojenská) letadla sestřelena.

Prohlídka místa havárie MH-17 holandskými a australskými policisty; Foto: Ministerie van Defensie / Wikimedia Commons

Letadlo se pohybovalo nad touto oblastí z toho důvodu, že ukrajinské úřady přesto, že se jednalo o válečnou zónu, civilní leteckou dopravu nad tímto územím nezakázaly. Jednalo se v tomto směru o naprosto neuvěřitelné selhání ukrajinských úřadů a vedení země, které se dostalo násilně k moci po státním puči na jaře 2014.

Nezodpovědnost

Těžko odhadnout, zda důvodem tohoto selhání ukrajinských úřadů byla nekompetentnost příslušných zodpovědných osob a nebo snahy nových zlatokopů, kteří se na Ukrajině dostali k moci, o maximalizaci výnosů za poplatky za přelety civilních letadel, které potom mohli začít rozkrádat.

V této souvislosti neobstojí obrana ukrajinského režimu vůči těmto oprávněným výtkám, když prohlásil, že nešlo předpokládat dosah vojenských systémů do výšek, kde se běžně pohybují dopravní letadla. Obyčejný selský rozum velí, že pokud se někde válčí, tak tam není možný civilní dopravní provoz.

Bohužel nelze předpokládat, že by po 8 letech od tragédie ještě našel někdo z vládnoucí oligarchické kliky na Ukrajině odvahu uznat tyto výtky za oprávněné a omluvil se za trestuhodnou nedbalost a nezodpovědnost, se kterou k válce proti vlastním občanům na východě Ukrajiny přistupoval a vlastně stále přistupuje.

Zpracoval Rudolf  Hruboň