Ilustrační foto: pixabay.com

Ilustrační foto: pixabay.com

Ekonomika

EKONOMIKA: Apple ztratil přes 20% své hodnoty. Kvůli obchodní válce USA s Čínou

Po Boeingu se ocitá v problémech další velká americká společnost. Prodeje iPhonů se snižují po celém světě a Apple ztratil na hodnotě již více než 20%: 962 miliard dolarů oproti 1,2 trilionu koncem roku 2018.

Apple ztrácí hlavně v Číně

V podmínkách agresivní obchodní války USA s Čínou Apple rychle ztrácí pozice na jednom z klíčových trhů – jednou z hlavních příčin prudkého poklesu prodejů iPhonů je značné snížení poptávky v Číně. Korporace prakticky ztrácí trh, který byl pro ni klíčovým. Trump podle všeho mezitím přichystal další ránu. Chce, aby Apple z Číny odešla a omezila výrobu. Vedení Apple už ale nemá v ničem jistotu. V těchto dnech měl šéf společnosti Tim Cook schůzku s Donaldem Trumpem a pokusil se mu vysvětlit, že zavedení cla na čínské zboží bude mít záporný vliv na konkurenci Apple se Samsungem. V důsledku toho získá hlavní konkurent přednost, protože na rozdíl od produkce Apple nebudou výrobky jihokorejské společnosti při dovozu do USA zatíženy clem.

Budoucí ztráty

20. srpna však Trump najednou prohlásil, že kdyby takovým společnostem, jako je Apple, nepomohl, „měly by velké problémy“. Tou svou „pomocí“ mínil šéf Bílého domu zřejmě odklad zavedení cla. Podle jeho slov „pomoc“, kterou poskytuje mj. společnosti Apple, „potrvá jen velmi krátkou dobu“, a proto by měly “udělat to, co musí – odejít z Číny.” Aby zachránila americké konzumenty před zvýšením cen svých výrobků, chtěla Apple sama převést svou výrobu z Číny – ale jen částečně. Jak v červnu oznámil Nikkei Asian Review, společnost zkoumá možnost vyvedení z Číny 15 až 30 procent svých výrobních kapacit. A dokonce i tento krok ji podle odhadů analytiků vyjde draho – ztrátu až 15 procent tržeb.

Problematické Trumpovy rady

Trump je posedlý myšlenkou, že všechny své výrobky, a především iPhony, má korporace vyrábět v USA. „Nezapomínejte na to, že Apple vyrábí svou produkci v Číně,“ podotkl ještě v lednu. „Řekl jsem Timu Cookovi: příteli, dělejte to v USA.“ Pozorovatelé jen krčí rameny. Ten nápad je snad dobrý, ale nebere v úvahu celou řadu logistických důvodů a ekonomických realit. Za prvé výroba v USA značně zvýší výrobní náklady. A kromě toho – odkud se vezme tolik součástek pro montáž za hranicemi Číny? Gigantovi z Křemíkového údolí nevěstí podobná Trumpova nálada nic dobrého. Podle těch nejskromnějších výpočtů by ji stálo přesunutí výroby do USA 40 miliard dolarů. Po nečekané „celní“ hrozbě se tržní hodnota Apple snížila najednou o 42 miliard USD. A to je podle všeho teprve začátek.

Nejistá budoucnost

Kvůli menším prodejům chytrých telefonů už jde byznys korporace dolů. Snížení zájmu o iPhone se snaží společnost vynahradit rozvojem svých digitálních služeb. Jak však poznamenávají analytici, dostává se přitom do bludného kruhu. Sektor služeb, s nímž počítá Apple, a prodeje jiných jejích výrobků přímo záleží na tom, kolik klientů zůstane v ekosystému Apple, a to zase záleží na prodejích iPhonů.

Rudolf Hruboň