Evropské sdružení pilotů je ostře proti tomu, aby americký Federální úřad pro letectví (FAA) v dohledné době povolil uvést do provozu poruchový Boeing 737 MAX. Americká firma tvrdí, že úprava softwaru dopravního letadla údajně odstraní závady, evropští piloti ale požadují nejdříve důkladnou analýzu toho, proč došlo k dvěma tragickým nehodám v Indonésii a Etiopii. Uvádí se to v článku německého deníku Die Welt (viz ZDE).
Boeing se snaží přesvědčit piloty
Šéf amerického výrobce letadel Boeing Dennis Muilenburg tvrdí, že model dopravního letadla 737 MAX je po aktualizaci softwaru opět bezpečným letadlem. S tím ovšem nesouhlasí sdružení evropských pilotů, jež jich zastupuje 40 tisíc. Piloti se obávají, že Boeing má vliv na americký Federální úřad pro letectví (FAA), který rozhoduje o tom, kdy bude modernizovaný dvoumotorový letoun opět uveden do provozu. Po tragických nehodách tohoto letounu v říjnu 2018 a březnu 2019 byly ostatní stroje tohoto typu uzemněny. Muilenburg spoléhal při obnovení důvěry v tento model letounu právě na piloty. Ti měli vysvětlit cestujícím, že se už nemusí obávat letů s tímto letadlem. Evropské sdružení pilotů ECA ale důrazně odmítlo, aby byl v dohledné době tento typ stroje uveden do provozu. Sdružení je velmi znepokojeno tím, že FAA vůbec uvažuje o povolení s tímto letadlem opět létat, i když stále není uspokojivě vyřešeno, proč došlo k nehodám těchto letounů.
Asociace pilotů požaduje od Boeingu větší transparentnost
„Jsme to my, piloti, kteří potřebují vědět, zda můžeme s tímto letounem bezpečně létat. Náš seznam nezodpovězených otázek se stále prodlužuje. Je na zástupcích Boeingu a FAA, aby konečně převzali odpovědnost a byli dostatečně transparentní,“ zdůraznil prezident ECA Jon Horne v článku na odborném serveru Eurocockpit.de (viz ZDE). Podle evropských pilotů zůstává stále nevyřešenou otázkou, zda pouhá aktualizace softwaru může zajistit bezpečný provoz těchto letadel. Podle nich je třeba důkladné a dlouhodobé analýzy a také reformy výcviku pilotů pro tento typ Boeingu. Sdružení pilotů zpochybňuje nezávislost FAA. Podle nich byl model certifikován s ohledem na efektivitu nákladů a zanedbalo se dostatečné proškolení pilotů na tento typ stroje.
Boeing věděl o problému skoro rok
Jak se společnost Boeing přiznala, její inženýři zjistili už v roce 2017, že kvůli chybě softwaru nefunguje výstraha tak, jak bylo plánováno. V té době se podnik spolehl na standardní interní přezkum, který zjistil, že problém „neovlivňuje nepříznivě provoz a bezpečnost letadel“. Vedení společnosti se o záležitosti dozvědělo až po 29. říjnu 2018, kdy se zřítil indonéský stroj aerolinek Lion Air. Informace sdělilo americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA), který problém analyzoval od listopadu do letošního února, kdy dospěl k závěru, že situace nevyžaduje mimořádnou akci, napsal list The Wall Street Journal (WSJ). Kvůli podcenění nebezpečí ze strany Boeingu tak přišly zbytečně o život při následných leteckých haváriích desítky lidí.
Rudolf Hruboň