Prodeje Škody Auto v Číně prudce klesají a to navzdory růstu tamního trhu. Příčiny lze hledat ve zostřující se konkurenci domácích výrobců, změně preferencí zákazníků a možná také ve zhoršení vztahů mezi Českou republikou a Čínou. Uvádí se to v článku na serveru Autoforum (viz ZDE).
Ústup ze slávy
Značka Škoda patřila donedávna mezi nejúspěšnější tradiční automobilové výrobce na čínském trhu. Inovativní a cenově přijatelné modely upravené pro čínský trh slavily u tamějších zákazníků úspěch. V současné době ale zažívá Škoda na tomto trhu ústup ze slávy. Prodeje značky tam padají i v momentě, kdy trh zažívá po koronavirovém jaru pozoruhodné oživení. Zatímco v Evropě jsme se ničeho takového pořádně nedočkali, v Číně je veselo. Červencové, srpnové, zářijové i říjnové prodeje letěly vzhůru, a to i dvouciferným procentním tempem. Škoda by z toho měla profitovat, neboť je to už dávno její největší odbytiště, pro nějž nabízí i několik specialit jako Kodiaq GT či trochu jiný, levnější Kamiq. I když jde ale o jistě žádoucí auta, ani ta škodovce z celkového pohledu nepomáhají.
Velký propad
Zmíněné měsíce byly pro škodovku jen obdobími dalšího poklesu, a to vskutku razantního – zatímco trh šel i o 10 a více procent nahoru, česká automobilka ve stejnou chvíli i o 20 a více procent klesala. Za první tři letošní kvartály tak prodala v Číně pouhých 96 171 automobilů, což je nejhorší výsledek za mnoho let. Pro srovnání – loni bylo za velkou zdí prodáno přes 372 tisíc aut značky a i když lze očekávat, že poslední kvartál celkovou bilanci citelně zlepší, meziroční pokles o 50 % může být realitou. A to v momentě, když celý trh spadne dolů možná i jen o 10 procent. Co je pozoruhodné, ani vyhlídky do budoucna nejsou růžové. Loňský rok byl podle analytiků pro Škodovku zřejmě nejlepším na mnoho let dopředu a i do budoucna očekávají celkové prodeje pod úrovní 280 tisíc vozů ročně, tedy o 35 % méně než loni.
Zpracoval Rudolf Hruboň