Potíže německého automobilového průmyslu, za nimiž je slabší zahraniční poptávka, přísnější emisní pravidla a elektrifikace, mají na největší evropskou ekonomiku čím dál výraznější dopady, zvyšují nezaměstnanost a ovlivňují mzdy. Uvádí se to v článku agentury Reuters (viz ZDE).
Zanikne desetina pracovních míst
Podle Německé asociace automobilového průmyslu (VDA) se předpokládá, že v německém automobilovém sektoru během příštího desetiletí zanikne téměř desetina z 830 000 pracovních míst. Některé instituty i vládní představitelé se obávají, že ztráty pracovních míst budou ještě výraznější. Výroba elektromobilů je totiž méně náročná na práci než produkce tradičních vozů, výrobní procesy se čím dál více automatizují a firmy přesouvají výrobu do zahraničí. Situace v Německu ještě nedospěla tak daleko jako v americkém Detroitu, který byl kdysi věhlasným centrem automobilového průmyslu, ale kvůli odlivu výroby začal chátrat. Nebezpečí však podle automobilových podniků, zaměstnanců, odborářů i regionálních politiků narůstá.
Tikající bomba pro politiky
„Německo vstupuje do nezmapovaných vod. Transformace může znamenat konec zlatého věku automobilového průmyslu jakožto masového zaměstnavatele,“ uvedl Stefan Bratzel z výzkumného institutu Center of Automotive Management. „Pro politiky je to tikající bomba,“ dodal. Krizi aktuálně prohlubuje epidemie nového koronaviru, která narušuje globální dodavatelský řetězec a podkopává prodej osobních automobilů v Číně, která je důležitým trhem pro německé výrobce. „Je možné, že vrchol automobilové výroby je už za námi,“ uvedl Volkmar Denner, šéf největšího německého dodavatele automobilových součástek Robert Bosch, když v lednu oznamoval rozsáhlé snižování počtu pracovních míst a další opatření v reakci na pokles zisků.
Snížení mezd
V továrně společnosti Bosch nedaleko Bamberku uzavřelo vedení se závodní radou dohodu, která odvrací propouštění až do roku 2026 pod podmínkou, že všech 7000 zaměstnanců přistoupí na kratší pracovní dobu a téměř desetiprocentní snížení mezd. „Samozřejmě to vyvolává smíšené pocity,“ uvedl výrobní manažer továrny Sven Bachmann. „U mě převažuje úleva, že mám na příštích šest let jistou práci,“ dodal. Firma navíc slíbila investice do palivových článků, které by se během příštích deseti let mohly stát důležitým alternativním zdrojem energie pro nákladní auta a budovy. „Tento příslib je opravdu důležitý, neboť ukazuje, že Bosch nemyslí pouze na snižování nákladů, ale i na budoucí růst a pracovní místa,“ řekl agentuře Reuters šéf závodní rady Mario Gutmann.
Rudolf Hruboň