Americká automobilka General Motors (GM) se rozhodla stáhnout z Austrálie, Nového Zélandu a Thajska. Zruší tím přes dva tisíce pracovních míst. Rozhodnutí je součástí strategie, podle které chce opustit trhy bez odpovídající návratnosti investic, uvedl deník Boston Herald (viz ZDE).
Konec Holdenu
V Austrálii se GM potýká s problémy už dlouho. Výrobu tam uzavřela v roce 2017 a prodávala už jen vozy vyrobené jinde. Nyní oznámila plán skončit s tradiční značkou Holden již v příštím roce. Argumentuje nenávratností investice na trhu aut s volantem napravo a dále oznámila, že se jí nevyplatí udržovat značku operující pouze na dvou relativně malých trzích. Australský premiér Scott Morrison rozhodnutí kritizoval, především s ohledem na peníze, které firma dostala od jeho vlády. Za poslední léta to podle něj byly asi dvě miliardy dolarů. Historie značky Holden sahá až do 19. století. Firma v roce 1856 původně vznikla jako výrobce sedel, v roce 1908 začala vyrábět auta. GM ji koupila v roce 1931. Podíl automobilky na trhu se však loni snížil pouze nad čtyři procenta z téměř 22 procent v roce 2002.
Asijské problémy
GM se v Asii loni potýkala s problémy. Její mezinárodní operace, které zahrnují Čínu, vykázaly ztrátu 200 milionů dolarů (4,6 miliardy korun). Ředitelka GM Mary Barraová uvedla, že společnost se chce zaměřit na trhy, kde může vykázat “silnou návratnost.” Aktivity v Thajsku prodá GM čínské společnosti Great Wall Motor. V Thajsku má firma kolem 1500 zaměstnanců, transakce by měla být dokončena ještě letos. Nákup thajských aktivit General Motors je součástí plánu globální expanze Great Wall. Loni tato čínská firma otevřela závod v Rusku a chce koupit rovněž indickou továrnu GM. K podobným krokům jako v Thajsku, Austrálii a na Novém Zélandu se rozhodla přistoupit i v Japonsku, Rusku a v Evropě.
General Motors
General Motors je mezinárodní korporace s hlavním sídlem ve Spojených státech amerických. Firma byla založena v roce 1908 a postupně se stala největší automobilkou na světě. V roce 2008 byla údajně devátou největší firmou na světě. Tou dobou se ovšem GM již potýkal s velkými problémy, které ještě zhoršila finanční krize. 1. června 2009 firma General Motors požádala o ochranu před věřiteli. Šlo o třetí největší bankrot v historii USA a o vůbec největší bankrot automobilky v dějinách. Firma se po restrukturalizaci, při níž zavřela 14 ze svých 47 továren a snížila celkový dluh ze 46 na 8 miliard USD, vrátila v roce 2010 na akciové trhy. Společnost se zaměřila na 4 hlavní severoamerické značky: Chevrolet, Buick, GMC a Cadillac.
Zdroj: Wikipedia.org
Rudolf Hruboň