Ilustrační foto: Ralf Roletschek / Wikimedia Commons

Ilustrační foto: Ralf Roletschek / Wikimedia Commons

Magazín

AUTA S DIESELOVÝMI MOTORY jsou překvapivě opět na vzestupu

Mediální zprávy o aféře Dieselgate, o údajné hrozbě naftového paliva pro životní prostředí nebo o chystaném zákazu vjezdu starších diesel aut do center některých měst české řidiče neodradily od zájmu o osobní vozy se vznětovými motory. Uvádí se to v článku na serveru Lidovky (viz ZDE).

Podíl na vozovém parku roste

Jejich podíl na celkovém vozovém parku roste. Za letošní první půlrok o více než 34 tisíc na 2,36 milionu aut. Z celkového počtu všech registrovaných osobních aut u nás, tedy mírně přes šest milionů, se podíl dieselů zvýšil na více než 39 procent. To vše v situaci, kdy se v prvním letošním pololetí vzhledem ke koronavirové krizi výrazně propadal prodej všech nových automobilů. Za leden až červen bylo registrováno oproti loňsku o 23 procent méně nových dieselů a o 30 procent méně nových vozů na benzin. Vysoké přírůstky celkového vozového parku jsou tak hlavně zásluhou rostoucího zájmu o nákup ojetin a z ciziny dovezených aut.

Lidé se rozhodují podle peněženky

„Zájem o diesely je logický. Spíš než podle řečí o ekologii se lidé rozhodují podle peněženky. Diesely jsou jednoznačně úspornější než benzin. A při nákupu ojetiny padá i cenová nevýhoda nových diesel vozů,“ komentuje situaci tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. Zatímco ojetiny a starší dovezená auta jsou doménou hlavně sólo řidičů a rodin, nové diesely kupují zejména firmy do flotil svých služebních aut. Skutečná úspora, daná nižší spotřebou a také oproti benzinu nižší cenou u pump, se totiž projeví až při větším počtu najetých kilometrů.

Hrozbou je vybrakovaný filtr pevných částic

„Diesel je zejména při koupi ojetiny pro střední třídu obyvatel velmi lákavý. Platí to hlavně pro větší rodinné vozy, včetně stále populárnějších SUV. Pokud navíc splňují aspoň normu euro 5, představují minimální zátěž pro životní prostředí,“ říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. „Dobře udržovaný starší vůz je menším rizikem než nové auto s pokoutně upravenou řídicí jednotkou a vybrakovaným filtrem částic, ze kterého se při rozjezdu kouří,“ uvedl potom pro server Lidovky Michal Vojtíšek z pražského ČVUT a Technické univerzity v Liberci.

Zpracoval Rudolf Hruboň